יום חמישי, 31 במאי 2012

יוגה חבלים ומדע פופולארי

אתמול הלכתי לשיעור יוגה, לראשונה מאז הגענו לארה"ב. בעצם, מאז שעברנו בהזדמנויות שונות חשבתי לחפש מקום לתרגל בו יוגה, אבל בשום שלב לא הוצאתי את הרעיון מהכוח אל הפועל. אתמול בבוקר שוב הרגשתי את המתח הגדול ברום עמוד השדרה שלי. השבועות האחרונים כללו הרבה ישיבה מול המחשב או רכינה מעל ספר ובימים האחרונים אני מרגישה עד כמה הגב העליון שלי קפוץ, עד כמה הכתפיים שלי סגורות, עד כמה הכל קשה ומאובן. אז על הבוקר, אחרי ששתיתי את התה שלי ולפני שיצאתי מהפיג'מה, פרשתי את מזרון היוגה שלי על השטיח הגדול ותרגלתי קצת נשימות, קצת תרגילי חימום בסיסיים של קונדליני יוגה וסיימתי בחמש ברכות שמש עם וריאציות. חצי שעה של תרגול מתון ובסיסי הזכירה לי איזו השפעה אדירה יש ליוגה על הגוף והנפש. מיד אחרי התרגול הקצר הרגשתי איך הכתפיים שלי פחות מתוחות, איך הנשימה קצת יותר נינוחה, פחות עצורה ולכן מיהרתי למחשב וחיפשתי לי מקום ללכת לתרגל בו יוגה. לא היו לי הרבה דרישות, בעיקר מחיר הוגן וקרבה יחסית לבית.

במרכז העיר, ליד CVS תלוי שלט שמזמין אנשים להיכנס לסטודיו ולנסות Rope Yoga. אלון ואני צחקנו על זה כמה פעמים כשעברנו בסביבה, אבל האמת שזה סיקרן אותי. אז אחרי שחיפשתי סטודיו קרוב לקונדליני יוגה ולא מצאתי (למרות שבפעם האחרונה בה השתתפתי בשיעורי יוגה בישראל הייתה של יוגה קלאסית יותר, הרגשתי שדווקא קונדליני יתאים לי עכשיו), החלטתי להיכנס לאתר של "יוגה חבלים" ולבדוק במה מדובר. ואחרי שגיליתי שהסטודיו המקומי מאפשר להגיע לשיעור מבלי להירשם מראש, ששיעור בודד עולה רק 10 דולר, שיש שיעורים כל יום, מה שמאפשר פשוט להגיע ולתרגל ושהסטודיו נמצא מרחק 7 דקות באופניים מהבית, החלטתי שאני הולכת על זה.

כדי "להרוויח" את הזכות לצאת מהבית וללכת לשיעור, תרגלתי מבחן בן 150 שאלות וקצת לפני שש יצאתי מהבית.

מסקנות?
אתחיל מהסוף: עם תום השיעור קניתי כרטיסייה לארבעה שיעורים. כי היה מוצלח והחלטתי שאני רוצה לחזור. התוכנית שלי היא ללכת לשיעורים בתדירות גבוהה עד יום המבחן (עוד שבוע, חה!). כדי לא להכניס את הגוף שלי לשוק, החלטתי שאלך יום כן-יום לא. אז אתמול כן והיום לא.

אז מה זה יוגה חבלים?
זה לא קרקס, כמו שאפשר אולי לחשוב. לא נתלים מהחבלים במהופך ועושים תרגילי אקרובטיקה מורכבים. או שזה לפחות לא היה המצב בשיעור בו השתתפתי אתמול. לכל משתתף יש חבל, שתלוי מקופל באמצעו מעוגן בתקרה ושני קצותיו משתלשלים עד הרצפה. חלק מהתנוחות במהלך השיעור, שהן תנוחות יוגה מוכרות, משתמשות בחבל ומאפשרות למתרגלים להיכנס לתנוחות שאולי לפעמים המגבלות הפיזיות שלהם לא היו מאפשרות להגיע אליהן ללא אביזר חיצוני. החבל עוזר לבחון את גבולות הכוח והגמישות והוא מאפשר למתרגל להוציא את הכוח שנמצא בתוכו ולהשתמש בו כדי להיכנס לתנוחה. אני יודעת שזה נשמע קצת מעורפל, אז אולי סרטון יעזור להסביר קצת יותר טוב למה אני מתכוונת.


בסוף השיעור מוצע למשתתפים צ'אי חם ומעט חטיפים - בוטנים וקשיו קלויים ומומלחים עם חמוציות, פירות יבשים וקצת שוקולד. דרך נעימה לסיים את התרגול ולהעביר לאט ובעדינות את הפוקוס בחזרה מבפנים לעולם שבחוץ.

אחרי השיעור נפגשנו עם דניס וג'ון במרכז העיר, ב-ABC, מבשלת הבירה המקומית שאנחנו מחבבים. שתיתי בירה אחרי כמה שבועות טובים בהם לא בא משקה אלכוהולי לפי. השילוב של הבירה והרגיעה מהיוגה אפשרו לי להיכנס למיטה קצת לפני 11, להירדם צ'יק-צ'ק ולישון עמוק וטוב עד הבוקר. זה בדיוק מה שאני צריכה בשבוע שנותר עד הבחינה כדי לשמור על שפיות.

ולמשהו אחר לגמרי:
הבוקר אלון ואני ראינו יחד שני פרקים של The Colbert Report. האורח שהגיע להתראיין בפרק האחרון היה השחקן אלן אלדה, ששיחק ב-M*A*S*H. אלדה הגיע לתוכנית כדי לקדם את פסטיבל המדע העולמי, שהוא שותף בהקמתו וניהולו ומתקיים זו השנה החמישית ברציפות בניו-יורק. אלדה סיפר בראיון על פרוייקט שהם יזמו השנה בפסטיבל, במסגרתו התבקשו מדענים לענות על השאלה "מהי להבה?" באופן שיסביר את התופעה לילדים בני 11. המניע ליוזמה, לדברי אלדה, היה העניין שלו במדע כילד והתסכול שחש כאשר לא קיבל הסברים מספקים לתופעות שסיקרנו אותו. התחרות התקיימה בין למעלה מ-500 הסברים שונים והשופטים בתחרות היו 6,000 ילדים בני 11 מרחבי העולם. במהלך הפסטיבל יוכרז המנצח. באתר flamechallenge.org אפשר לראות את ההסברים של ששת הפיינליסטים בתחרות. אנחנו הכי אהבנו את הסרטון של מתמודד מספר 800. הרעיון מאוד מצא חן בעיני, אני חושבת שזה פרוייקט מגניב ביותר ואני ממליצה להיכנס לאתר, לצפות בסרטונים ולהתרשם.


כבת של מורה, אני אוהבת לראות אנשים אחרים מנסים להסביר משהו למישהו ואוהבת לראות איך אנשים שונים מלמדים בדרכים שונות (וכל אחד גם לומד אחרת). נחמד לראות איך מדענים מנסים לפרק הסבר מדעי למושגים בסיסיים שכל אחד יכול להבין. מקווה שגם אתם תיהנו.


ועכשיו, זה הזמן למבחן היומי. בהצלחה :)

2 תגובות:

  1. ברוך שובך לתירגול!
    (כמו שחברה אמרה פעם: עם מה שעוזר לא מתווכחים)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה-תודה!
      עם כזו אמרה נכונה ומדויקת אי אפשר להתווכח.

      ראית את הסרטון? מגניב היוגה חבלים הזה, לא?
      היום אני הולכת שוב :)

      מחק