יום שני, 17 בספטמבר 2012

עוגיות ג'ינג'ר ועוגיות קינמון לשנה החדשה

כבר ביססנו את העובדה שאני מחזמר מהלך (ולפעמים גם מרקד). לפני כמה ימים חשבתי על כל מיני דברים שקשורים לחג ומתוך האסוציאציה "קינמון" קפץ לי לראש השיר "אחותי רוחמה". חיפשתי גרסה להאזנה ברשת, אך זאת השיבה פניי ריקם. אוי לי בלילות ואבוי לי בימים, נראה לי שליום ההולדת הבא אבקש אוסף משירי נעמי שמר ואוסף של הגשש, בדיוק כמו זה שקנינו לאבא של אלון ליום ההולדת לפני שנה(תיים?). כששיר מעקצץ לי בראש אני חייבת לגרד - להקשיב לשיר ואז לפסוע במשעול ההמלצות שיוטיוב מציג לי ובסופו של השיטוט המוסיקלי להיתקע עם שיר אחר, אז יצא איכשהו שהאזנתי ל"על הדרך עץ עומד" ול"שי" של הפרברים והדודאים. הגירוד נרגע.

אני מאוד אוהבת שירים של הגשש. אני חייבת להודות שאני לא מכירה מספיק את המערכונים שלהם, בעוונותיי. כשמישהו מצטט ממערכון של הגשש אני בוהה בו במבט מבולבל, כזה שמכריח אותו לגלגל עיניים, להיאנח ולהסביר למה הוא התכוון. אבל את השירים אני אוהבת מאוד. אני אוהבת את ההרמוניה המיוחדת שבין הקולות של השלושה, אני אוהבת את ההגשה. לכן שמחתי מאוד אתמול. איכשהו קפץ לי לראש השיר "זאת שמעל לכל המצופה", שיר שמשלב שתי אהבות מוסיקליות שלי - דני סנדרסון כתב והלחין והגששים שרים. ניגשתי לחפש ביוטיוב למרות שידעתי שהוא מציע רק גרסה אחת, של דני סנדרסון בהופעה ופתאום, הייתה שם הגרסה המקורית, האהובה, של הגששים. איזה כיף!


עכשיו רק נותר לחכות שמישהו יעלה ליוטיוב את "אחותי רוחמה" בביצוע הגששים ומפלס האושר שלי יעלה עוד קצת (עדכון חגיגי במיוחד - אור לי בלילות וחג לי בימים! בעקבות תגובה שהחזירה אותי לפוסט הזה כמה ימים אחרי שנכתב, מצאתי את "אחותי רוחמה" ברשת. אמנם לא ביוטיוב ידידנו, אבל לא פחות טוב, בסאונד-קלאוד. אמנם ללא קליפ, אבל למי אכפת? באיכות נהדרת. איזה שיר משמח! נרשמה עלייה חדה במפלס האושר שלי. הידד!)

אתמול הרגשתי טוב יותר. אולי אלה כבר הסטרואידים ואולי פשוט העובדה שהשבוע, שהיה עמוס ולחוץ ואינטנסיבי - נגמר. קנינו אוטו ותפקידי היה לקחת אותו לבדיקת מכונאי לפני הרכישה ואחר-כך לעשות סקר שוק לביטוח הרכב המשתלם ביותר, הכל תוך התרוצצויות ואינספור שיחות טלפון ארוכות ובמקביל ההתעסקות עם סוגיות הבריאות שדרשו טיפול... השבוע הזה נגמר וזכיתי לישון עשר שעות בלתי מופרעות בלילה שבין שבת לראשון והתעוררתי אתמול בבוקר רעננה ובמקום להרגיש שאני מיד רוצה לחזור למיטה, הרגשתי שנחתי באמת.

הוזמנו לערב החג אל רוב וג'ני, אותה משפחה שאירחה אותנו בשנה שעברה. במהלך השבוע שעבר, אלון הציע שאכין איזו עוגה או קינוח אבל ממש לא התחשק לי. אבל אתמול קמתי בבוקר וראיתי את הפוסט הזה של נטלי ופתאום התחשק לי מאוד לאפות עוגיות. חשבתי מה יש בבית ומה אני רוצה להכין והחלטתי שאכין עוגיות עם ג'ינג'ר מסוכר, מצרך שפתאום נוסף למזווה שלנו כחלק מתרומתם הנדיבה של יוני וסמדר שנסעו לעבודת שדה והעבירו אלינו כמה סלים עמוסים במצרכים. חיפשתי בגוגל ומצאתי את המתכון הזה שהיה נראה לי קל ומהיר יחסית. הפשלתי שרוולים וניגשתי למשימה.

מטבעות חמאה עם ג'ינג'ר מסוכר
2 כוסות קמח רב-תכליתי
1/2 כפית אבקת אפייה
10 כפות (שהן 150 גרם) חמאה רכה
1/2 כוס סוכר לבן
1 ביצה
2/3 כוס ג'ינג'ר מסוכר, קצוץ

מעבדים יחד את הסוכר והחמאה לקרם חלק ואוורירי, מוסיפים ביצה. מנמיכים את מהירות המיקסר ומנפים לתוך הקערה את הקמח ואת אבקת האפייה. מוסיפים את הג'ינג'ר ומערבבים עד לקבלת בצק אחיד (נמנעים מעיבוד יתר של הבצק שיפגע בנימוחות ובפריכות של העוגיות).
מעצבים את הבצק לנקניקים ארוכים בקוטר הרצוי (יש לקחת בחשבון שהעוגיות תופחות קצת באפייה) ומצננים במקרר לפחות שעה. מחממים תנור ל-180 מ"צ. פורסים את הנקניקים לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ ומסדרים על תבנית עוגיות גדולה עם נייר אפייה. אופים 15 דקות, עד שהעוגיות זהובות בשוליים. מצננים על רשת.
כמה הערות:
1. במתכון הציעו להכין "egg wash", להבריש את העוגיות ולזרות מעליהן סוכר. במקום זה, המסתי קצת אבקת סוכר במים חמימים, הברשתי וזריתי סוכר. עבד יופי.
2. התנור שלי הוא תנור גז עם חימום תחתי בלבד. לכן, לרוב, העוגיות נהיות שחומות בתחתית ולא בחלקן העליון. בתום האפייה הפעלתי את הגריל לדקה והשגתי את השיזוף הרצוי.
3. אני חושבת שבפעם אנסה לאפות את העוגיות פחות זמן בפעם הבאה, נגיד... 10 דקות, לבדוק אם אולי הן נשארות רכות ונימוחות יותר.
4. המתכון המקורי מציין שכמות הבצק מניבה 24-36 עוגיות. עיצבתי נקניקים די צרים (קוטר של מטבע שוקולד סטנדרטי) וכך התקבלו כמעט מאה עוגיות.


בזמן שהכנתי את עוגיות הג'ינג'ר נתקפתי חשש - לא כולם אוהבים ג'ינג'ר. אלה עוגיות מאוד מסוימות. אולי עדיף להביא עוגיות אחרות שכולם יאהבו, או לפחות סוג נוסף? החלטתי שאני רוצה לאפות עוד עוגיות ומיד ידעתי איזה - עוגיות הקינמון שהייתי מכינה פעם, שהיו עוגיות-סמל-ההיכר שלי במשך כמה שנים. אני חושבת שהפעם האחרונה שאפיתי את העוגיות הללו הייתה לפני חמש שנים בערך. חשבתי שיש לי את המתכון אבל טעיתי. החזקתי אצבעות וקיוויתי שאצליח למצוא אותו שוב באינטרנט והפעם הרשת לא הכזיבה. מזל שזכרתי שמצאתי את המתכון המקורי ב"וואלה! אוכל" לפני שנים רבות.

המתכון המקורי מציע לשטח את הבצק בתבנית מלבנית ובתום האפייה לחתוך את הבצק לעוגיות, "חיתוכיות". מאז הפעם הראשונה שהכנתי את העוגיות הללו שיניתי את צורת האפייה. בעבר השתמשתי במזרק עוגיות ישן של אמא שלי, אילתרתי עם אחד הראשים וקרצתי עוגיות בצורה של ביסקוויט ארוך. תמונה שווה אלף מילים, לא? אמא שלי שלחה לי תמונות מקוריות שהיא מצאה על המחשב שלה, להלן.


מאחר ואין ברשותי מזרק עוגיות, חשבתי לעצב את עוגיות הקינמון באותה צורה כמו שעיצבתי את עוגיות הג'ינג'ר, אלא שאז עלה במוחי רעיון אחר. ציננתי את הבצק כחצי שעה במקרר ואחרי זה קרצתי ממנו כדורים קטנים ועיצבתי עוגיות-מזלג. זאת אחת הצורות החביבות עליי לעוגיות. שימו לב, שבגלל שהעוגיות קטנות יותר מאיך שהן אמורות להיות במתכון המקורי, הן גם זקוקות לפחות זמן בתנור. אם אתם רוצים עוגיות במרקם נגיס וקצת קשיח, כמו ביסקוויט, תאפו אותן 15 דקות ואז הן גם עמידות מספיק כדי לאפשר טבילה בתה/קפה, למי שאוהב. לעוגיות יותר נימוחות, אפשר להסתפק בעשר דקות. בנוסף, בגלל שהעוגיות כהות מאוד, אל תאפו עד השחמתן, מפני שאז יהיו עוגיות שרופות. עבדו לפי כלל הזמן, לא הצבע. הערה אחרונה: הוספתי לבצק רבע כפית אבקת אפייה, מרכיב שלא מופיע במתכון המקורי, אולי זה שינה משהו ואולי זה סתם קונפורמיזם. אתם מוזמנים לנסות עם ובלי ולהשוות את התוצאות.
מכמות הבצק במתכון התקבלו 111 עוגיות. ספרתי.



זריתי על עוגיות הקינמון אבקת סוכר והעברתי לצינון על רשת.
אחרי שהעוגיות הצטננו כולן, צנצנתי אותן ועטפתי יפה. את יתרת העוגיות שלא נכנסו לצנצנות הקטנות העברתי לצנצנת העוגיות הגדולה שלנו, לשמחתו של אלון.


שנה טובה באנגלית
אחרי שסיימתי לאפות נשאר לי עוד מספיק זמן לשטוף את כל הכלים ולהשאיר כיור נקי לפני שיצאנו מהבית לארוחת החג. העוגיות קצרו מחמאות ושבחים ואני הייתי מרוצה מאוד מעצמי. הידד!

מקווה שביליתם את החג עם קרובים אהובים, משפחה או חברים. חג שמח :)

3 תגובות:

  1. אני גילתי תערובת תבלינים לעוגיות הולנדיות-סכפלוקס. מאז במקום קינמון אני זורה אותה וזה ממש טעים.
    אין כמו לקלב מחמאות על מאפה ידיך.

    השבמחק
    תשובות
    1. הו, ברוך בואך לתגובות שלי :)

      מה יש בתערובת ההולנדית המסתורית? היא מתאימה גם לערבוב בתוך הבצק? מסקרן...

      מחק
  2. גם אני מתעניינת בתערובת ההולנדית! פרטים בבקשה!
    וחוצמזה - פוסט מקסים, את כותבת כ"כ יפה, והעוגיות נשמעות טעימות - אין על ג'ינג'ר!

    השבמחק